being watched, 2012

Siebdruck; A1, Papier
Stelzen: 200x15x6 cm, Lack
Text: 27x20 cm, C-Print

Straßburg wird seit 2006 von Video-Kameras überwacht. Von den Kameras ausgehend habe ich meine Route in der Innenstadt ausgesucht, die ich mit den Stelzen abgelaufen bin. Wenn man das Filmmaterial von den Kameras bekommen würde, könnte man sehen, wie ich aus dem Blickfeld der einen heraus und in das nächste Bild wieder hinein laufe. Um diese Performance festzuhalten, wurde ein Text von meiner Aktion geschrieben.
Die Präsentation der Arbeit besteht aus drei Teilen: Zu den Stelzen und dem Text gibt es den Siebdruck von einem Storch, den ich während meines Aufenthalts in Straßburg fotografiert habe. Mit den Stelzen nehme ich die Anatomie des Tieres an und bin so während meiner Performance für die Passanten und Videoüberwachungskammeras auffällig.

english

In Strasbourg Kunt was confronted with the situation of massive video surveillance in the public space. As stated by S. Graham, in modern urban life video surveillance can be seen as the 'fifth utility' after water, gas, electricity and telecommunication.

Based on the specific locations of these cameras, Levent Kunt developed a route through the city so that every move is continuously monitored. Taking a bird's eye perspective himself, in analogy to the city’s symbol, the stork, Kunt followed this route walking on stilts. Implementing this 'abnormal activity' in public, the artist is being watched both, by the cameras and by the people in the streets. To document his performance, Kunt chose the format of a written text retelling his experiences and encounters during his tour.

Strasbourg with its specific political status as the seat of several European institutions, such as the Council of Europe and the European Parliament, becomes the foil for a dystopic version of the future with an omnipresent government surveillance a la George Orwell that has apparently started already.

(english text, Kristina Kramer)

Galerie Polistar/ Istanbul